fotostaden.blogg.se

Det modigaste jag någonsin har gjort
Jag har bytt skola tre gånger och jag for själv alla gånger. Jag hade inte med mig någon, inte ens mina föräldrar. Jag for iväg helt själv. Jag tyckte att det var jättejobbigt och läskigt, men jag gjorde det. När det var gjort så känndes det ju bra, men där och då var det inte alls kul. Jag hade lite information om vad som skulle hända och vars jag skulle gå, men jag var ändå osäker, rädd och ville bara gråta och fara hem igen. Tycker det är jobbigt att vara själv på ställen jag aldrg har varit på förr. Dessutom så är jag väldigt blyg av mig och pratar inte i onödan.

Om man ska jämföra det jag gjorde på sportlovet 2018 med att byta skola tre gånger så är resan på sportlovet mycket läskigare än skolorna.

Den första veckan i januari  i år så fragade jag ett bussbolag som jag har varit många gånger hos med en kompis om det fanns någon möjlighet att få följa med som praktikant till Jukkasjärvi och Kiruna 10-11mars 2018 och se vad en reseledare gör för att vi får inte göra något sådant med skolan. Någon dag senare fick jag svar att det var möjligt att få följa med :) Jag blev överlycklig och jag berättade det bara för mamma bara för att få lite stöd eftersom att detta är så stort.
Jag mailade fram och tillbaka och tillslut så blev det bestämt att jag skulle få följa med som praktikant och se hur en reseledare gör :) Jag berättade det för pappa och lillebror och dom blev glada och tyckte att det var en bra idé och att jag var modig som hade tagit kontakt med detta bolag helt själv.

Tiden gick och vi närmade oss mars. Jag skickade iväg några mail till hon på kontoret med lite frågor som jag hade och bara någon vecka innan resan skulle vara så ringde jag till henne och frågade lite mer och jag skulle få all information på mailen och jag fick också veta att alla skulle hoppa på på en gata nedanför busstationen.

Sportlovet kom och det var dax att börja packa väskan. På fredagen den 9mars så åkte jag och mamma iväg och såg Solsidan på bio och hade en härlig förmiddag. När vi kom hem så tog vi det bara lugnt, jag gick och duchade och sedan packade jag det sista innan det senare var dax att gå ner till bussen för att åka till stan för att sova i brorsans lägenhet. Brorsan följde med som sällskap för att jag tycker fortfarande att det är jobbigt att vara själv i den lägenheten... :)
Det kändes bra att han var med!

Tidigt på lördagmorgon den 10mars så tog jag min packning och gick in till centrum och det är ca 2km. Brorsan följde med som sällkap även dit och vi kom fram till bussen ca 08:00 och där fick vi vänta en stund på bussen som jag skulle spendera typ hela min helg i. När bussen kom så hälsade jag på reseledare, gav min väska till busschauffören för att han skulle lägga den under bussen och sedan gick jag in och satte mig nästan längst bak. Jag var tillsagd att sitta långt bak, men inte att jag skulle sitta vid bakdörren. När jag klev på bussen så var det redan folk som satt där och därför hamnade jag så långt bak.
Klockan slog 08:15 och det var dax att börja resan mot Jukkasjärvi och ishotellet.
Nu hade vi en resa på 48mil framför oss och det skulle ta ca 7tmmar att åka dit. Det gick bra att åka eftersom att det är så sköna säten och dom är gjorda för att man ska orka åka långt.
Innan vi hann lämna staden vi startade i så började min rygg att bråka med mig, men efter ett stopp i Lansjärv ca 27mil bort för lunch så gick resan betydligt bättre sen och jag hade inte ont.

När vi hade ätit och varit på toa så hoppade vi in i bussen igen och åkte dom sista milen upp till Jukkasjärvi och ishotellet. Väl framme så besökte vi Jukkasjärvis kyrka först och reseledaren berättade lite saker om den och vi fick se alla populära tavlor som Bror Hjorth har målat :)
När vi hade varit där en stund så bjöd chauffören oss på lite fika. Det var en renklämma och kaffe. Detta är tyvärr ingenting för mig så jag nöjde mig med en nötbar och coca-cola :) När alla var färdiga så satte vi oss i bussen igen och åkte kanske 1km tillbaka till ishotellet.
När vi kom fram till ishotellet så fick vi en guidad tur och sedan fick vi gå runt själva och titta. Tanken var att jag skulle gå med reseledaren eftersom att jag var där för att vara med henne, men efter den guidade turen så tappade jag bort henne... Jag gick själv ett tag och sen hittade jag tanterna som jag åt lunch med. Jag följde med dom in i nästan varje rum och korridorer.
Efter ett tag så tappade vi bort resten av gänget och trodde att dom hade stannat i baren för att dricka, haha! Så vi fortsatte att gå runt och titta på alla fina och häftiga rum.
När klockan var 17:25 så hade vi inte sett gruppen på länge, så vi betämmde oss för att gå upp till bussen vid receptionens hus igen och där stod den och väntade på oss. När vi närmade oss så såg vi att alla andra redan satt i den och att den började rulla. Då blev vi stressade och ökade farten, jag viftade för att dom skulle se att vi skulle också med. Reseledaren hade en lista på alla som var med så hon visste ju att dom saknade tre stycken och dom väntade ju på oss, men det blev ändå stressigt... :) Jag vet fortfarande inte hur länge dom hade väntat på oss, för att vi skulle åka in till Kiruna 17:45 och klockan var bara 17:25 när vi kom tillbaka till bussen.
King Kong
I ett av rummen så satt denna apa :) Här behöver man inte känna sig rädd för att man har någon som håller om en hela natten, haha!
Queen of the north
I ett annat rum så satt denna dam och höll i sängen. När jag kom in i hennes rum så sa jag "ååh nej, inte hon!" det första jag gjorde. Hon ser så läskig ut och jag skulle bli livrädd om jag sov i denna säng.
I ishotellet så finns det en kyrka och här kan man både gifta sig och döpa sig själv eller sitt barn <3 Så vackert och jag älskar snöflingan längst fram! :)
Kristallkronan i taket som även den är gjord av is väger 250kg.
Såhär ser snöflingan i kyrkan ut på nära håll :) Så ortoligt fin! <3
ALLA rum ser olika ut och inget rum påminner om det andra :) Det är olika mönster och figurer i varje rum. En mycket häftig upplevelse och jag är så glad att jag fick följa med! Det tar 6veckor att bygga upp hela hotellet, göra alla figurer och mönster. Fattar ni, 6veckor!!
Hotellet är 5500kvm stort och är gjort av 10.000 ton is och 30.000 ton snö. Nu i mars så börjar dom att plocka upp isen från Torne älv för att kunna bygga nästa års ishotell. Hotellet ser annorlunda ut varje år.
Hittills så har det varit 265stycken konstnärer där sedan starten 1980. Konstnärerna kommer från olika delar i världen för att skapa detta vackra konstvärk som är ishotellet,

När vi hade varit i ishotellet så var det dax att åka in till Kiruna och checka in på hotellet som vi skulle sova på. När vi kom dit så var klockan kring 18:00 och vi skulle äta middag 19:30.
När vi hoppade av bussen så kom chauffören fram och frågade mig om det var jag som va Se och Lär och han frågade också om det gick bra och det gjorde det också :)
När vi hade fått våra rumsnycklar av reseledaren så tog vi väskorna och gick in. Jag hittade mina lunch -  kompisar och vi följdes upp för att vi bodde på samma våning :) Jag frågade om vi kunde mötas utanför hissen 19:25 för att åka ner tillsammans och det kunde vi.
Jag vilade en stund på hotellet och sedan skyndade jag mig att byta om för att jag ville inte komma sist. När jag var klar så gick jag dit vi skulle mötas och vi kom dit samtidigt :)

När vi kom ner till restaurangen så hittade jag reseledaren där vid ett bord, hon stod och pratade med någon som också tillhörde vårat gäng. När hon gick iväg så ropade jag på henne och frågade vars hon skulle sitta för att jag skulle kunna sitta med henne. Då sa hon att hon hade redan tagit en plats åt mig och vi skulle sitta med chauffören och hans fru :) Det var vi fyra vid samma bord och det kändes så bra för mig. Reseledaren berättade saker för mig om hennes jobb och hon svarade på mina frågor :)
Vi hade det så trevligt när vi satt och åt. Det var vi fyra resten av resan som hängde ihop.
När vi hade suttit där i ca 1timme så var det dax att gå upp till rummet. Jag tror att alla var trötta efter den långa resan dit och den häftiga upplevelsen i ishotellet, så det var skönt att komma upp till rummet igen :)
När jag kom upp på mitt rum så tog jag på mig pyjamasen direkt och tog bort sminket. När jag hade gjort det så myste jag ner mig i min hårda säng och hann se slutet på meloditivalen och vem som vann :) När det var klart så gick jag och borstade tänderna och la mig för att sova :) Jag var tvungen att kliva upp 07:15 för att hinna packa ner mina saker innan jag skulle möta reseledaren 07:45 nere i frukosten och äta frukost med henne :)
Klockan 08:45 var vi tvungna att sitta i bussen igen för att då skulle vi köra en sväng igenom hela Kiruna och då följde en guide med oss :)
Detta är utsikten från mitt hotellrum :)
Man kan tro att det är ett stort kryssningsfartyg när det är så många lampor i rad :) Men det är bara gruvan. Vi vaknade 01:30 på natten av en smäll och att det vibrerade i hela rummet. Jag misstänkte att dom sprängde i gruvan och sedan fick jag det bekräftat att det var det dom gjorde. Det var lite otänkt att man både hörde och kände det så tydligt.
Nedanför hotellet så ligger Kirunas första hamburgare restaurang som heter Empes och guiden berättade att gruvan just nu är rakt under den restaurangen... :) Vårat hotell är ovanför restaurangen. Det är så nära och pga gruvan så ska det hotellet flyttas snart eller rivas.
Detta var min utsikt från frukosten :)
Berget ni ser till vänster på bilden det är gruvan. Jag tycker att det är så mäktigt med så mycket berg så nära och det blir mer spännande när det är en gruva mitt bland alla berg dessutom.
Loussavaara
När vi hade ätit frukost söndag den 11mars och packat in oss i bussen och guiden hade kommit så körde vi en runda i Kiruna och han berättade vars hus har stått som nu är flyttade, vilka hus som ska flyttas, vad olika byggnader heter, vad olika namn betyder. Det var en spännande rundtur och det var kul att få hinna se Kiruna innan dom flyttar hela staden :) Guiden visade på en karta vars gränsen går och vilken del som måste flyttas. Det var en så duktig guide och han var så tydlig och han kunde kasta in ett skämt mitt i allt, haha! Det nya stadshuset är runt och bredvid det så ligger typ en liten fabrik som det brukar stinka ifrån och då sa han att det nya stadshuset kallas för surströmmingburken, haha! Huset är dessutom runt. Ett passande namn om det stinker däromkring ibland pga den lilla fabriken bredvid.
Berget ni ser på denna bild är Kirunas skidbacke :)
Kebnekaise
Guiden berättade att långt där borta så ligger även Kebnekaise :) Just denna dag var det så dimmigt trots att solen sken så man ser tyvärr inte berget...
Det hade varit så häftigt att få se Sveriges högsta berg i verkligheten! :)
Man kunde skymta en liten del av berget, men man kunde inte se topparna för att det ligger för långt borta och det var så dimmigt just där.

När vi hade kört en sväng igenom hela Kiruna och sett Luossavaara, gruvan, nya & gamla stadshuset, Kirunas första restaurang, vars hus har stått och vilka hus som måste flyttas så skulle vi åka till Kiruna kyrka och det blev vårat sista besök i Kiruna innan vi skulle fara tillbaka till hotellet för att lämna av guiden innan vi började rulla hemåt igen.
Kirunas kyrka ser ju inte alls ut som en kyrka. Inte ens inne ser det ut som en kyrka och det är nog det som gör den så häftig :) Den har ett eget utseende både inne och ute. Det är massor med brädor i taget kors och tvärs. Det ser inte alls ut som en kyrka och det är det som är det charmiga med hela byggnaden.
Guldstatyerna på taket är 2meter höga.
Denna kyrka måste också flyttas tyvärr. Just nu står den på en liten kulle så att den kommer upp en bit, men den ska flyttas till en kyrkogård som ligger i en grop och det är inte alls populärt hos kirunaborna, dom gillar det inte. Kyrkklockorna finns inte inne i kyrkan, dom sitter i ett torn utanför själva kyrkan och började ringa precis när vi var där. Vi var där 10:15 och det skulle vara en gudtjänst där klockan 11:00.
Orgeln i kyrkan ser ju också lite annorlunda ut. Så silvrig och fin. Denna blev min favorit i hela kyrkan. Tänk så mycket jobb det är med denna och så mycket som måste putsas för att den ska lysa på detta sätt. Denna är också lite annorlunda om man jämför med många andra :)
Så stor och fin.
Hade önskat att någon hade satt sig där och spelat lite bara för att få höra hur den låter. Det är säker mäktigt att höra den och den har säkert ett annorlund ljud också.
Dundret
När vi hade lämnat av guiden vid hotellet och tackat han för en lärorik och spännande tur igenom staden så var det dax för oss att rulla mot Gällivare och äta lunch :)
Berget ni ser på denna bild är Dundret - Gällivares skidbacke.
Det var så häftigt att få se denna backe i verkligheten för att jag har hört talas om denna backe så många gånger och har velat se den.
Nu blev det äntligen min tur! :)
Jokkmokks Tenn
När vi hade ätit lunch så körde vi till Jokkmokk och Jokkmokks Tenn. Jag satt kvar i bussen tills alla hade gått ut och sedan höll jag mig i bakgrunden hela tiden. Detta var ingenting för mig och jag ville mest gå tillbaka till bussen.
Gubbarna däremot tyckte att det var intressent för att alla trängde sig för att få stå längst fram, haha! Vi fick se hur dom gör olika saker och sedan fick vi gå upp till den lilla butiken och köpa saker om vi ville.
Det är många fina saker men dom är så dyra... Ett par små örhängen kan kosta 500kr.
Vi skulle vara där till 16:00, men alla utom jag tyckte att det var intressant att vara där så klockan hann bli 16:25 innan vi for därifrån, vilket gjorde att vi blev sena till stället vi skulle äta våran sista middag på.
Det som var roligast för mig var att jag fick se var Jokkmokks marknad håller till <3 det kändes lite konstigt att åka på just den gatan där en så populär marknad just hade varit på!
Långt därborta ser ni Aitik gruvan :)
När vi lämnade Jokkmokk så var det mest bara skog. snö och sol som vi såg :) Både lördagen och söndagen fick vi sol och det var så härligt <3
Sista middagen vi åt var på Ralf Lundstensgården i Ersnäs.
När middagen var uppäten och vi hade fått höra historien om gården så var det dax att fara hem :)
När vi kom fram till staden som vi startade hela resan i så hämtade min hyresvärd mig vid busstationen bara för att jag skulle slippa gå ca 2km med all packning och vara själv. Klockan var ändå strax efter 21:00 när vi kom tillbaka. Jag sov en natt till hos brorsan för att ha någonstans att vara eftersom att det var ca 1timme sedan bussen hem gick.
Jag hade tagit ledigt på måndagen för att slippa ta med alla väskor till skolan och för att jag visste att jag skulle vara helt slut efter en lång resa.

Måndag morgon tog jag min packning och gick till närmaste hållplats för att kliva på bussen ca 09:45 för att åka hem :) Chauffören blev glad att jag äntligen åkte med han efter 6veckors upphåll pga lov och praktik.
När jag kom hem så packade jag upp, bytte kläder, satte mig vid datorn en stund och sedan gick jag och la mig i sängen och sov i 1timme :) Jag var så trött, men glad.
Jag har räknat ut att jag åkte 116mil och 6km den helgen.

Tänk att jag nu äntligen har varit i Kiruna, ishotellet och Jukkasjärvi för första gången i mitt liv! :D
Att jag valde att åka iväg själv för att få uppleva detta och för att se hur en reseledare gör. Jag har betalat allt själv, bokat "biljett" själv och gjort allt själv.
Det var bara pansionärer med och jag var yngst, men jag klarade det galant. Jag är så stolt över mig själv att jag faktiskt har gjort detta och att jag vågade. Glad att jag vågade uppfylla min dröm som jag länge har gått och fantiserat om <3 Jag fick till och med åka i min favoritbuss som jag länge ha velat göra.
Detta är helt klart det modigaste jag någonsin har gjort och jag är överlycklig över att jag gjorde detta!

Såhär en vecka senare kan jag fortfarande inte förstå att lilla jag har fått vara med om detta och att det är tack vare mig själv som vågade ta kontakt med detta bussbolag som sa ja till att jag skulle få följa med.
Nästa gång jag är på garaget ska jag tacka dom för att jag fick följa och jag tror att jag till och med ska ge dom en choklad ask som det står Tack på :)
Så glad att jag har gjort detta och det känns fortfarande helt overkligt. Tur att jag tog så mycket kort så att jag har bildbevis på att jag faktiskt har varit där i verkligheten! :D
Mitt sista sportlov kunde inte ha slutat på ett bättre sätt!